Huonoa johtamista on

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Mikä on hyvää ja rohkeaa johtamista?

Miten johtamista kehitetään paremmaksi?

Kun kiireen kokemus vie, unohtuuko ihminen, unohtuuko asiakas?

Olin juuri kaksi päivää Nordic Business Forumissa. Hieno tilaisuus. Paljon huippuasiantuntijoita puhumassa. Yhteinen viesti kaikilta oli, että inhimillisyys kuuluu työelämään, saa tehdä virheitä, oma haavoittuvuus on kohdattava, asioista pitää puhua niiden oikeilla nimillä ja jokainen tarvitsee oman näköistä rohkeutta. Tässä kohtaa on helppo nyökytellä. 

Myös minun on helppo olla samaa mieltä näiden näkemysten kanssa. Mutta tiedän omasta kokemuksestani ja satojen johtajien ja esimiesten kanssa työskennelleenä, että käytännössä näiden viisauksien todeksi eläminen ei olekaan ihan sanottu ja tehty. Miksi? Koska #ihminen. Omassa työssäni ja valmennuksissani niin yksilö kuin ryhmätasollakin pureudutaan juurikin näihin teemoihin konkreettisesti ja käytännönläheisesti. Mitä on aikuinen vuorovaikutus, miten tunteet vaikuttavat toimintaamme ja käyttäytymiseemme ja miten johdetaan ihmisiä, tunneilmastoa ja tuloksia?

mutta…

Minua jäi myös mietityttämään tuon innostavan pläjäyksen jälkeen, että miksi meillä on huonoakin johtamista? Kyllä, sinunkin yrityksessä on mitä luultavammin myös huonoa johtamista.

Nordic Business Forumissa oli tuhansia yritysjohtajia, joista varmasti suurin osa ajattelee olevansa hyviä johtajia. Ja toki suurin osa varmasti onkin, mutta….

Mihin ihmisten sitoutuminen ja työnilo perustuu?

Miten minä mittaan omaa ”hyvyyttäni” johtajuudessa? Yrityksen tuloksella vai ihmisten sitoutumisella? Olenko onnistunut, jos minulle tullaan puhumaan niin kuin ihmiselle, jonka kanssa voi olla myös eri mieltä. Mihin tiimissäni olevien ihmisten sitoutuminen, motivaatio tai työn ilo perustuu? Mihin asiakkaiden onnellisuus perustuu? Entä onko asiakas minulle tärkeämpi kuin tiimissäni uskollisesti puurtava työntekijä. Osaanko todella rohkaista toisia onnistumaan ja koenko onnistumista heidän löytäessään vahvuutensa ja loistonsa? Vai rakentuuko lopulta omat kiksini sittenkin siitä, että minä ratkaisen, tiedän ja päätän. Sekin kun on aika inhimillistä.  Mistä ihmiset ympärilläni näkevät ja kokevat, että olen yksi heistä ja heitä varten ja samalla myös turvallinen tien näyttäjä?

Olisiko taloudelliset tulokset vieläkin parempia, jos tuntisin  paremmin itseni? Jos näkisin ja aidosti hyväksyisin omat haavani ja tavallisuuteni ja sitä kautta osaisin kohdata ihmiset ihmisinä aidosti ja rehellisesti? Ainakaan minulla ei menisi niin paljoa energiaa sen peittämiseen, mitä todella olen. Ihminen.

Kunnioitanko, arvostanko?

Toiminko rehellisesti myös silloin, kun pitää puuttua huonoon työsuoritukseen, käytökseen tai asenteeseen. Ja teenkö sen aina ihmistä kunnioittaen ja arvostaen? Osaanko johtajana todella kunnioittaa ja arvostaa toista ihmistä, työkaveria ja asiakasta, jos en tunne tai arvosta kunnolla itseänikään? Miten minä suhtaudun siihen valtaan, mikä minulla on? Tekeekö se minut onnelliseksi?

Olen nähnyt huonoa johtamista. Ja silti tavoitteita ja tuloksia on saavutettu. Miten paljon ihmisten ja työyhteisön potentiaalia jääkään käyttämättä, koska johtajana en ole valmis katsomaan peiliin? Olen tuudittautunut ihanaan uinuvaan olotilaan, jossa voidaan olla autuaan tyytyväisiä. Kun itsetuntemuksen lisäämisen kautta otetaan käyttöön kyky kohdata ihminen, lisätään toiminnallisia ja valmennuksellisia keinoja toimia riittävän lempeästi ja jämäkästi, syntyy työyhteisö, jonka tuloksissa vain taivas on rajana.

Oletko sinä se johtaja, joka tekee asialle jotakin? Vai oletko se, joka tyytyy vallitsevaan tilaan, koska se on ihan ok.

– Maritta –

Maritta Joki esimiesvalmennus


  • Maritta on Mentoritas Oy:n perustaja, kokenut valmentaja, esimies ja HR-ammattilainen. Hän on tietokirjailija,  jonka osaamisella on syntynyt  jo 6. painos Henkilöstöasiantuntijan käsikirjasta sekä valmennuksissa paljon käytetty työkirja Onnellinen työntekijä.
  • Maritta on työelämävalmentaja, konsultti, mentori, coach ja terapeutti, jonka lempeän vuorovaikutuksen äärellä löytyy itsetuntemuksen ja merkityksen avaimia.
  • Ota yhteyttä ja jutellaan lisää valmentavan johtamisen hyödyistä 040-531 4637 / maritta@mentoritas.fi
  • Lisää meistä ja Minä, me, menestys-valmennuksistamme löydät tämän linkin takaa .
  • https://www.youtube.com/watch?v=zT62yYPWhu8